Gezond worden en gezond blijven – deel 2: dementie/Alzheimer

Een tweede videoserie belandde recent in mijn mailbox: Awakening from Alzheimer’s, oftewel hoe kun je dementie/Alzheimer voorkomen en genezen. Aan het woord komen diverse deskundige Amerikaanse artsen en onderzoekers op het gebied die allen aangeven dat de meeste artsen niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden en van de bijwerkingen van de medicatie. En dat is toch best zorgwekkend.

Aan bod komen thema’s als hoe medicatie juist de symptomen van dementie verzaakt zonder dat je het hebt, hoe je het risico kunt verkleinen en de symptomen om kunt keren met natuurlijke supplementen. En hoe je je mentale gezondheid kunt versterken met voeding en oefeningen. Het komt allemaal wat Amerikaans binnen, zeker na het zien van onze eigen nuchtere Nederlander Henk Fransen (zie mijn artikel over het eerste hulp bij kanker-programma). Maar het gaat wel degelijk in op belangrijke zaken ter voorkoming van deze ziekte.

De organisatie houdt zich bezig met allerlei zaken om het brein gezond te houden en om ziektes als dementie, Alzheimer en Parkinson te voorkomen. Deze documentaireserie laat deskundigen aan het woord, geven je nieuwe informatie die zelfs je huisarts nog niet heeft. Dit soort programma’s geeft de mens weer hoop!

Ik geef kort een samenvatting van de (toch wel wat lange) reeks video’s. Dit zijn dus niet mijn eigen meningen en bevindingen! Als je meer diepgaande informatie wilt hebben, dan raad ik je aan de videoserie te bestellen via bovengenoemde website. Wil je weten hoe je gezond moet eten, dan kan ik je daar als natuurvoedingsadviseur ook bij begeleiden.

De hoofdoorzaak
Alzheimer en andere dementievormen (hierna dementie) zijn het gevolg van onze Westerse leefstijl en leefomgeving. Als het lichaam niet de juiste voeding krijgt, ontstaan tekorten. Allerlei organen kunnen dan niet optimaal werken. Bij dementie vormt zich amyloid plaque in de hersenen. Dit is een eiwit dat zich neerslaat tussen de hersenen. Iedereen heeft dit eiwit in zijn lichaam. Bij gezonde mensen wordt dit vanzelf weer afgebroken. Bij sommige mensen wordt dit niet goed meer afgebroken. En dan ontstaat dementie. Uiteindelijk ontstaan gaten in de hersenen als ze niet meer goed gebruikt worden.

Wat kun je doen?
Om te voorkomen dat je dementie krijgt is het van belang dat je er een goede gebalanceerde leefstijl op na houdt. Ookal zit het in je genen, het hoeft niet geactiveerd te worden. Het klinkt cliché, maar onderzoek heeft uitgewezen dat een gezonde leefstijl 80% vermindering in dementiegevallen veroorzaakt.  In de medische wereld wordt dementie zelfs al Diabetes-3 genoemd. Het lichaam heeft allerlei bouwstoffen, afbreekstoffen, afweerstoffen en andere stoffen nodig voor alle complexe chemische verbindingen in je lichaam. Het eerste wat je kun doen is eens naar je eetpatroon kijken. De video’s raden het volgende aan:

-laat checken dat het zeker dementie is (50% van de autopsies na overlijden wijst uit dat het geen dementie was)
-laat checken of je hormoontekorten hebt (cortisol, testosteron, oestrogeen E2 en E3) (huisarts, mesoloog, holistisch arts)
-laat checken of je een glutenintolleratie hebt (mesoloog/orthomoleculair arts)
-laat checken of je ziekt van lyme hebt (huisarts/natuurgeneeskundige/holistisch arts)
-laat homosysteïne-niveau in je bloed checken
-kijk of je met gezonde voeding van je medicatie af kunt (er wordt teveel onnodig voorgeschreven: statines, histamineblokkers etc.). Hersenel hebben cholestorol nodig. Statines/cholestorolverlagers blokkeren dit.
-elimineer schimmels (o.a. candida), virussen en bacteriele infecties (met behulp van je huisarts) – antibioticakuur en daarna probioticakuur om de darmflora te herstellen
-voorkom een leaky gut (aandoening van de darmen (lekkende darm) die ontstaat bij tekort voedingstoffen
-eet geen suikers en transvet
-eet genoeg vezels uit groenten (prebiotische vezels) in je darmflora gezond te houden
-eet minder granen
-zorg dat je B-vitaminen op peil zijn
-eet gefermenteerd eten
-eet natuurlijk, zonder toxines (biologisch)
-probiotica slikken (ter herstel van je darmflora)
-ga vasten (je lichaam heeft 8 uur per dag een lege maag nodig om te hersetellen en zich te ontdoen van toxines)
-voorkom contact met giftige stoffen in schoonmaak- en cosmeticaproducten, kassabonnetjs, plastic flesjes
-gebruik geen aluminiumfolie en blikgroenten
-ga meer bewegen (15 minuten wandelen per dag helpt al)
-voorkom stress en slaaptekort
-stop roken en alcohol
-heb sociale contacten
-doe een ademhalingscursus of ga yoga doen voor ademhaling (meer zuurstof naar je hersenen)
Pak alle factoren 1 per keer aan. Is de eerste opgelost, ga je door naar de volgende.

Voeding
Gezonde darmen zijn de sleutel tot gezonde hersenen, de zogenaamde darm-brein-connectie. Hormonen worden in je darmen aangemaakt. Daarvan zijn sertonine en dopamine hormonen die je hersenen aansturen. Als je darmen niet goed werken, kunnen deze stoffen niet aangemaakt worden en krijgen de hersenen niet de stoffen die ze nodig hebben. Daarover schrijft Giulia Enders in het boek De mooie voedselmachine ook heel mooi.
Daarnaast zorgt gezonde voeding voor een goede zuur-base balans in het lichaam. Oftewel het voorkomt ontstekingen. Als je veel verzurende voeding eet (veel suiker, transvetten, vlees) en weinig base-voeding (groenten, fruit, kruiden, omega-3 vetten), dan ontstaan er onstekingen in je lichaam. Dit is de boosdoener van vele bekende ziekten, naast dementie ook diabetes, hoge bloeddruk, reuma, artrose en kanker. En ook de oorzaak van de hierboven genoemde leaky gut en schildklierproblemen (tekort aan jodium).

Suplementen en speciale voeding
In de video’s wordt over een waslijst aan supplementen en voedingsmiddelen gesproken die ter voorkoming geslikt kunnen worden, maar ook je leven kunnen verbeteren als je al dementie hebt. Het kan de ziekte stabiliseren en er zijn zelfs geluiden van omkeren. Ze raden aan ze 3 – 6 maanden hun werk te laten doen voor je resultaat ziet. Probeer er een paar. Werkt het niet, probeer je een volgende. Ik geef een lijstje van genoemde supplementen. Degenen die het meest genoemd werden door diverse doktoren, heb ik vetgedrukt.

Glutathion – wordt minder als je ouder wordt. Is schoonmaker van je lichaam (hoofdantioxidant) en vooral je lever
-ME3 = een probiotica, helpt de aanmaak van gluthation
alpha-lipoic acid (ALA), neutraliseert vrije radicalen en verhoogt aanmaak acetylcholine wat belangrijk is voor je geheugen.
Rhodiola
Ginko beloba
N-acetyl cystine
 Vitamine D, B6 en B12-Vitamine E
 -Vit. A (tegen ontsteking)
-Q10
Omega 3 visolie
-Blue Nas – citroenbalsem (Duits) – helpt je neurotransmitters
-Alpha GPC – helpt Blue Nas bij beschrerming zenuwstelsel
-Pignotionol – voor je bloedcirculatie en versterking van je bloedvaten
-Cacao bioflavonoiden en cafeine – versterkign bloedvaten
-Rasperatrol
-Lions mane – paddestoelextract die je hersenen gezond houden (ontstekingsremmend)
-Groene thee extract
-Reservatrol
-krillolie
Kokosolie
Kurkuma – erg belangrijk voor algehele gezondheid- hoge dosis in extract (pilvorm)
Foliumzuur (= vit. B11) – erg belangrijk
Boswellia
GABA – gemoedstoestand (boosheid, depressie, angst, paniek)
SAMe (S-Adenosyl Methionine) – voor gemoedstoestand (depressie, angst, paniek)
Saffron – gemoedstoestand (depressie, angst, paniek)
-St. Janskruid – gemoedstoestand (depressie, angst, paniek)
-Acetylcholine
-Acetyl-L carnitine
Magnesium (reinigt de hersenen)
-Calcium -niet uit melkproducten (reinigt de hersenen)
Taurine
-Vinpocetine
-Rode gist rijst
-IJzer, dopamine en feratine supplement bij Restless legs
-Saliethee (helpt focussen)

Als je een supplement wilt proberen, zorg er dan voor dat je een goede kwaliteit koopt. Denk aan merken als Vitals, Vitakruid, Bonusan). Deze zijn natuurlijk en biologisch en hebben een goed geteste samenstelling die goed opneembaar is.

Kokosolie
Ook wel bekend als MCT-olie. Bij demensie is er er sprake van een insulineresistentie in de hersenen (diabetes-3). Hierdoor krijgen de hersenen tekort suikers binnen en dus geen energie. In kokosolie ziten ketonen. Dit zijn moleculen die geen insuline nodig hebben op glucose in de hersencellen te transporteren. Dus als er een insulineresistentie is, dan kan MCT ervoor zorgen dat de hersenen toch hun benodigde suikers ontvangen. Een dieet zonder vet is slecht. Dit is ooit de wereld in gebracht door een dokter die heel selectief alleen de negatieve punten in een grafiek zette en daar wereldberoemd mee is geworden. Het is echter niet waar. Om te voorkomen dat je aankomt in gewicht, minder je het gebruik van andere vetbronnen en koolhydraten/suiker. Voor dementie is het van belang de hele dag door een beetje kokosolie te eten, max. 2 eetlepels (=35 gram) per dag. De werking piekt na 3 uur na inname. Wat men gezien heeft is het terugkomen van herinneringen, een afname in trillen en toename van energie. Niet te heet verhitten. Bijvoorkeur koud eten in smoothies, dressings, yoghurt etc. Je kunt ook MCT-olie kopen als aanvulling op de kokosolie. Dit is smaakloos en piekt al na 90 minuten. Of andere kokosproducten gebruiken (water, melk, rasp etc.). Er wordt ook een goed effect gezien bij ALS, Parkinson en autisme. Ook gaat je goede cholesterol omhoog en je slechte naar beneden. En bij kanker is het gunstig omdat je minder suiker gebruikt. Suiker stimuleert de groei van kankercellen.
Je kunt overstappen op een ketogeen dieet (op internet te vinden) tegen dementie en kanker. Hierbij gaat je lichaam over op het gebruik van vet als brandstof (glucose). Doe dit wel onder begeleiding. Het verandert je fysiologie. Makkelijker iis om het met supplementen en kokosolie te doen als aanvulling op een Atkins-dieet (koolhystraatarm).

Slapen
Diep slapen maakt groeihormonen aan. Na je 50e wordt de productie minder. Je hebt dit nodig voor het onderhoud van de cellen in je lichaam en hersenen. Als je slecht slaapt gaat je reactie en emotie omlaag (chagrijnig), het denken wordt langzamer en je immuunsysteem gaat omlaag. Hierdoor wordt je ziek en kun je zelfs kanker ontwikkelen. Enkele slaaptips: Probeer blauw licht 1 uur voor het slapengaan te vermijden (telefoon, tablet, tv). Dit verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dit is goed ter voorkoming van dementie. Mensen met demensie hebben echter baat bij lichttherapie en blauw licht. Ze zijn dan meer allert tot 20.00/20.30 uur. De melatonine komt dan later waardoor ze vroeger op de avond minder geïrriteerd zijn.
Andere slaaptips: neem een melatoninesupplement (is tevens een antioxidant), magnesium (olie onder je voetzolen spuiten), geen alcohol, geen honger als je gaat slapen, suiker en gluten kunnen tegenwerken, lichaamstemperatuur verhogen, bedtijden goed uitoken, stop met middagdutjes. In de ochtend goed wakker worden met direct zonlicht, beetje bewegen (wandelen o.i.d.), hydratie van je lichaam (flesje water) en pas op met cafeine. Sta altijd op dezelfde tijd op, ookal ben je later naar bed gegaan. Voorkom overgewicht: meer vet om de nek creeert slaapapneu. Dit geeft zuurstoftekort, is slecht voor je bloedsomloop en hart, maakt je vergeetachtig en je lichaam maakt je steeds wakker. Als je vergeetachtig wordt, laat dan checken of je slaapapneu hebt.

Hersentraining
Blijf nieuwe dingen leren. Dit laat de hersenen groeien. Je moet je hypocampus blijven stimuleren om de hele informatiestroom naar je grote hersenen op gang te houden, anders slink die. Alleen kruiswoordpuzzels blijven doen helpt niet. Als je iets nieuws leert worden er nieuwe connecties in je hersenen aangemaakt. Ook iets emotioneels doen helpt om je emotionele brein te stimuleren. Dus sociale contacten, ookal heb je daar geen zin in. Zo houd je je brein gezond. Probeer emoties op te halen, de pijnlijke zijn krachtiger. Geur, muziek, foto’s helpen herinneringen terug te brengen. Na deze drie zintuigoefeningen, vraag je ze of zij willen beginnen met een liedje. Dan gaan ze zoeken in emoties. Ook aanraken is heel belangrijk. Met deze oefeneningen maakt het lichaam serotonine en dopanine aan waardoor ze minder stress ervaren. Stress is een grote factor bij demensie. Lok emoties uit! De hypocampus herbouwt zichzelf op die manier.

Het is wat veel informatie allemaal. Maar ik hoop dat je er wat uit kunt halen. Als je het interessant vindt dan kun je meer informatie vinden op de website van Awakening from Alzheimers (Engelstalig). Daar kun je ook zelf de videoreeks bestellen en de pilotvideo bekijken.

 

 

 

Vertel uw netwerk over ons

Boek nu online je afspraak!